گواهینامه بین المللی

گواهینامه بین المللی مدرکی است برای اینکه متقاضی بتواند به راحتی در کشورهایی به جز کشور خود رانندگی کند .کاربرد این گواهینامه در این است که نشان دهد شما در کشور خودتان گواهینامه دارید و میتوانید رانندگی کنید ، برای همین هم برای رانندگی در کشورهای دیگر دچار مشکل نیستید .

گواهینامه بین المللی

گواهینامه بین المللی مدرکی است برای اینکه متقاضی بتواند به راحتی در کشورهایی به جز کشور خود رانندگی کند .کاربرد این گواهینامه در این است که نشان دهد شما در کشور خودتان گواهینامه دارید و میتوانید رانندگی کنید ، برای همین هم برای رانندگی در کشورهای دیگر دچار مشکل نیستید .

جمعه، ۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱:۱۵

در نتیجه گواهینامه بین المللی تنها به افرادی تعلق میگیرد که در کشور خودشان  گواهینامه ملی دریافت کرده اند .گواهینامه ایرانی برای گرفتن گواهینامه بین المللی یکساله باید سی و یک روز اعتبار داشته باشد و برای گرفتن گواهینامه بین المللی سه ساله ، اعتبار گواهینامه ملی باید سه سال باشد .


این گواهینامه چه کاربردی دارد ؟

این گواهینامه ها کاربرد زیادی دارند ، اول برای کسانیکه ترانزیت می کنند .علاوه بر انها توریستها هم از جمله گروه های هدف اصلی برای گواهینامه بین المللی می باشند . فرض کنید به همراه خانواده به یک کشور خارجی سفر کرده اید . برای بازدید از تمام شهرها و تمام اماکن مورد نظرتاننمیتوانید از وسایل نقلیه عمومی  یا مترو استفاده کنید . استفاده از اژانس هم در چنین مواردی چندان به صرفه نیست .یکی از بهترین راه حلها مراجعه به مراکز کرایه خودرو و اجاره اتوموبیل دلخواهتان برای مدت مشخص است . شرط لازم برای این کار داشتن گواهینامه معتبر بین المللی است .


باید به کجا مراجعه کنیم ؟

مرجع اصلی صدور گواهینامه های بین المللی در ایران ، کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی جمهوری اسلامی ایران است . این کانون در شهرهای مختلف دفاتر مرکزی دارد . در برخی شهرستانها هم نمایندگی هایی دایر کرده است . پایگاه اینترنتی این کانون tac.org.ir و نشانی و شماره تماس همه مراکز کانون جهانگردی و نمایندگی های ان در اختیار شما قرار میدهد . در تهران در سه خیابان خرمشهر ، ازادی و فیاض بخش ، سه مرکز اصلی کانون جهانگردی و ایرانگردی دایر است .همچنین میتوانید روند دریافت گواهینامه بین المللی را از طریق اداره های پست پیگیری کنید .یک هفته پس از ارسال مدارک از طریق پست ، گواهینامه بین المللی به دست شما میرسد .


هیچ ازمونی در کار نیست !

دریافت گواهینامه بین المللی بر خلاف گواهینامه ملی شرایط و مراحل پیچیده ای ندارد ، کافی است تنها با در دست داشتن مدارک به یکی از روشهای تعیین شده عمل کنید . گواهینامه بین المللی در واقع ترجمه ایست از گواهینامه ملی شما .بنابراین برای دریافت ان نیازی به شرکت در دوره های اموزش رانندگی ندارید .همچنین ازمونی هم بابت ان برگزار نمیگردد.کسانیکه گواهینامه ایرانی ندارند ، ابتدا برای گرفتن ان اقدام کنند ، کسانی هم که اعتبار گواهینامه ایرانی انها به پایان رسیده است ، ابتدا باید به دنبال تمدید گواهینامه خود بروند ، سپس برای دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنند .


گواهینامه ای به هفت زبان دنیا 

گواهینامه بین المللی هم بصورت کارتی و هم دفترچه ای صادر میشود . در این گواهینامه اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی ، گروه خونی ، تابعیت ، تاریخ صدور گواهینامه و اعتبار ان درج شده است . هر گواهینامه بین المللی مخصوص رانندگی در یک کشور صادر میشود . برای همین کشوری که قرار است در ان رانندگی شود  هم در فرم تقاضا مشخص میشود . گواهینامه بین المللی علاوه بر زبان فارسی ، به هفت زبان بین المللی دیگر هم تنظیم شده است . این کار برای اینست که در هر کشور مقصدی ، پلیس راهنمایی و رانندگی و استفاده کننده از کارت به راحتی بتوانند از اطلاعات درج شده روی ان استفاده کنند . انگلیسی ، فرانسوی ، روسی ، عربی ، المانی ، اسپانیایی و چینی این هفت زبان بین المللی هستند .


مراقب قانون هر کشور باشید

کسی که گواهینامه ملی دارد ، به قوانین و مقررات رانندگی در کشور خود اشنایی کافی دارد و حداقل یک بار این قوانین را در کلاس های اموزش رانندگی مرور کرده است . مسافران هر کشوری که در ان کشور به رانندگی می پردازند باید با قوانین رانندگی در ان سرزمین اشنا باشند . در واقع صرف اشنایی با قوانین و مقررات رانندگی در ایران برای شخصی که قرار است در خارج از کشور هم رانندگی کند ، کافی نیست و این فرد باید قوانین کشور مقصد را هم به خوبی بداند . مسلما علاوه بر قوانین رانندگی که در اغلب موارد یکسان هستند ، قوانین اختصاصی مختلف دیگری هم در این زمینه وجود دارد .


گواهینامه بین المللی تمدید نمی شود 

به محض اینکه مهلت گواهینامه بین المللی به پایان رسید ، صاحب ان باید دوباره به مراکز کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کند و برای صدور مجدد گواهینامه اقدام کند .این یکی از دلایلی است که باعث می شود افراد به سراغ دریافت گواهینامه های سه ساله بروند .


یک مدرک شناسایی معتبر

گواهینامه بین المللی یک مدرک شناسایی معتبر در کشورهای دیگر به حساب می اید . این نکته را هم در نظر بگیرید که برای دریافت گواهینامه بین المللی برای هر کشوری بد نیست قبل از اقدام ، وضعیت پذیرش گواهینامه بین المللی در کشور مقصد راا بررسی کنید . مناسبات سیاسی ، شرایط روز دنیا و موارد بسیاری هست که موقتا ممکن است پذیرش گواهینامه بین المللی در یک کشور را دچار موانعی کند .


چه مدارکی با خود ببرید ؟

برای دریافت گواهینامه یکساله لازم است گواهینامه ملی شما حداقل سی و یک روز اعتبار داشته باشد . اگر درخواست دریافت گواهینامه سه ساله دارید ، گواهینامه معتبر ایرانی شما باید حداقل سه سال اعتبار داشته باشد . 

عکس 3×4 تمام رخ از دیگر مدارک است .فیشها فراموش نشود . فیش هزینه گواهی بین المللی یکساله حدود شصت و پنج هزار تومان و گواهینامه معتبر سه ساله حدود دویست و پنج هزار تومان است .


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...